Met Theo terug in de tijd

Zoals inmiddels bekend, verzorgt ons erelid Theo Vink de rubriek ‘Met Theo terug in de tijd’. Voor wie Theo nog niet goed mocht kennen – en ook voor wie dat wel zo is – klik hier. In zijn rubriek blikt Theo met enige nostalgie terug op vroegere tijden bij ATC. De tweede aflevering – over een gedenkwaardige voetbalwedstrijd tegen Aduard 2000 – is nu verschenen. Veel leesplezier!

Een gedenkwaardige voetbalwedstrijd

Wat doet die foto van dat ATC voetbalteam toch aan de wand in ons clubgebouw..??

Tennis een elitesport ???

Welnee, zeggen we nu en dat is meer dan terecht, maar toch werd er jaren geleden nog wel eens anders tegen ons favoriete spelletje aangekeken. En dat levert een leuk verhaal op voor mijn rubriek “uit de oude doos”. Zowel onze ATC als de voetballers uit Aduard hadden destijds niet de beschikking over zulke mooie accommodaties als heden ten dage en waren vaak aangewezen op de gastvrijheid van De Meeden. Zo kon het gebeuren dat op een mooie voorjaarsdag (1997 om precies te zijn) enkele spelers van SV Aduard met wat tennissers van de ATC lekker in het zonnetje zaten met een biertje bij ons voormalige clubhuis oftewel de brakke directiekeet die daar destijds voor moest doorgaan. Het gesprek kwam op een gegeven moment over het feit dat er zo weinig voetballers, ook lid waren van de tennisclub en hoe dat toch zo kwam.

De voetballers reageerden bijna unaniem met : “Tennis… dat is toch een elitesport ? Niet voor iedereen weggelegd !?” Flauwekul was de reactie, tennissen is wellicht nog goedkoper dan voetballen en het staat iedereen vrij om lid te worden en is zeker geen elitesport!

We denken dat veel van jullie voetballers best een goed figuur op de tennisbaan zouden slaan en dat blijkt ook wel uit het feit, dat enkele van de voetbalclub ook bij de tennisclub sporten en blijken een prima balgevoel te hebben en goed kunnen tennissen.

Zo haalde het ene woord het andere uit en vlogen allerlei argumenten over en weer, tot iemand opperde : waarom organiseren we niet eens een voetbalwedstrijd van ATC leden tegen de voetballers van SV Aduard en komen jullie vervolgens ook eens een middag bij ons tennissen en wie weet, groeit daar nog een leuke traditie uit voort.

Het plan was geboren en zo werd er een datum geprikt en konden we aan de slag om een elftal te formeren, dat toch ook wel een beetje uit de voeten kon met die leren bal en op dat grasveld.

Gelukkig bleken er bij onze ATC een aantal niet onverdienstelijke voetballers rond te lopen, die de uitdaging wel wilden aangaan.

Zo staan er nog een aantal actieve ATC-ers in de opstelling : Alex Kuiper, Simon Voogd en onze “Aduarder Piet Schrijvers”.. Wiert van der Net de doelman.

Een ruim aantal, inclusief reserves en een verzorger konden we op de been brengen en zo togen we naar de naastgelegen voetbalvelden om ons mannetje te staan en de ATC vooral niet in z`n hemd te laten staan. Tennis , elitesport… kom op, en voetballen kunnen we ook…

Het weer was goed, de stemming opperbest en er werd sportief gestreden op het sportpark van de SV Aduard. Tot ieders verbazing en onze vreugde, wisten de tennissers met 5 – 1 te winnen van het team dat door de voetballers op de been was gebracht, wellicht hadden ze ons onderschat.

Soit, deze was voor ons en later die zomer kwamen zoals afgesproken een aantal van de SV bij ons tennissen en inderdaad, ze bleken veel balgevoel te bezitten en konden goed uit de voeten met de rackets en ballen en zowaar ook met het bier !!!

De kou was uit de lucht, tennis was voor iedereen en gebroederlijk werd er nog wat gesnackt en gedronken tot in de kleine uurtjes bleef het gezellig.

Bij deze ene keer moest het niet blijven, dat werd direct afgesproken en het volgende voorjaar zouden we het weer overdoen.

Helaas blijven dit soort voornemens vaak onuitgevoerd, maar nee, het jaar erop, werd de uitwisseling herhaald.

Weer een paar gezellige middagen, met dit verschil, dat men deze keer bij de voetballers de fout van het onderschatten van de tennissers, had voorkomen en er een behoorlijk wat sterker team ons tegemoet trad. Toch liep het ook dit keer niet slecht af voor de ATC-ers, er werd met 5-5 gelijk gespeeld.

Helaas is deze uitwisseling niet tot een jaarlijks terugkerend evenement verworden, maar wie weet, wellicht dat er binnen onze club sporters zijn, die aan de hand van dit verhaal, op een idee gekomen zijn en binnen onze volle agenda een plekje vinden om weer eens, of jaarlijks, deze ontmoeting weer te organiseren.

Immers ; sport verbroedert en daarvan merken we in de tegenwoordige tijd wat te weinig.

Tot een volgende keer !!!