‘Meten is weten’

Een nieuwe aflevering uit de mooie serie ‘Met Theo terug in de tijd’.

METEN IS WETEN  (Toch… ???)

Met de renovatie van onze kantine, door met name Paul Heslinga, Hans de Jeu en Dick v.d. Leij, (Wat wordt het trouwens mooi ; compliment aan de heren !! ) kwam er een herinnering bij mij naar boven, hoe wij,  alweer jaren geleden bij de ombouw van de huidige bar, een zaterdagmiddag ons “vermaakt” hebben met het herstellen van een lekkage in een leiding van de centrale verwarming.

Af en toe heb ik het er nog wel eens over met Paul en kijken we elkaar veelzeggend aan met de woorden “meten is weten”  Ja, ja….

Wat was er gebeurd ? Ja, achteraf kun je er om lachen, maar toen we de tegelvloer voor meer dan een vierkante meter open moesten breken, was het even niet zo grappig.

Bij het plaatsen van de voetsteunen rondom de bar hadden we die even op het oog, goed neergezet en gelijkmatig verdeeld… tot we bij de laatste (de middelste steun) aangeland waren en ik tegen Paul zei: “Op het oog staat hij precies in het midden, maar laten we, als we toch goed bezig zijn, even precies uitmeten, zodat hij ook mooi in het midden komt te staan”

Ach ja, vooruit, onder enig gegrinnik werd er gemeten en de plek aangetekend, waar de laatste steun moest komen, precies in het midden dus…

De boormachine deed z`n werk en na de plavuis, even een stukje in de betonnen vloer, waarna de pluggen erin konden etc.

Echter… schrik, wat spoot daar omhoog !!??? Wat was het geval, je bedenkt het niet, maar precies op de plek die we uitgemeten hadden, liep de retour leiding (dus koud en niet te voelen.) van de C.V.

Het gaatje zat precies, maar dan ook precies, middenin de kunststof leiding (hetgeen achteraf gezien misschien maar goed was en dus een duidelijk lek aangaf en niet geschampt, met een wellicht jarenlange, kleine lekkage tot gevolg hebbende).

Dweilen en op naar Piet Doornbos, die gelukkig bereid was om ons op zijn vrije zaterdagmiddag te helpen, om het lek te herstellen.

Zo zie je maar weer, soms is het goed en is “meten is weten”, ok, maar als het verkeerd uitpakt, heb je een kleine ramp.

Ik wens Paul en de zijnen alle succes, bij de afwerking van ons nu veel gezelliger clubhuis. En mocht er nog eens een gaatje geboord moeten worden of zit er iets nét niet helemaal in het midden… denk dan maar, dat het niet altijd goed is om precies etc. etc.

Ik kan het niet laten, af en toe nog eens naar die ene steun te kijken … Meten is weten, nietwaar ?!

Theo Vink